tisdag 7 december 2010

Mandelpeppisar och annat smått & gott


Jag kom hem tidigare från jobbet idag för att hinna laga klart mina pepparkakor och svänga ihop en lasagne innan jag måste iväg till yogan. Jag lagade pepparkaksdegen ganska sent igår kväll, sedan skulle den stå i kylen i ett dygn innan kakorna kunde gräddas. Detta var min premiär för fammos goda pepparkakor och visst blev de goda här borta också! Nu sitter jag i soffan med en kopp te och hela burken med pepparkakor (hur ska vi orka äta up alla!?). Det finns mera i köket...

Till middag blev det alltså en GI-lasagne med fullkornsplattor och zucchinivåning. Man skär helt enkelt en zucchini i ganska långa, breda skivor, häller lite salt på dem och låter dem stå en ca 10-20-30 min så att vätskan dras ur. Sedan ersätter man bara en pastavåning med zucchini. Eller flera. Eller alla, för en pur LCHF-lasagne! Fungerar bra med aubergine också. Eller kanske champinjoner... Måste testas! Jag använde dessutom soltorkade tomater och lite Västerbottenost också, den ger en härlig extra smak åt lasagnen. Man kan också experimentera sig fram med fetaost och bacon och basilika och pesto och... Fetaost smular man ovanpå eller mellan våningarna och bacon likaså, eller så lagar man en 50/50 carbonarasås/köttfärssås-lasagne. Tadaa.... Been there done that, allt blir lika fantastiskt gott! Det var faktiskt min australiensiska vän Sofie som fick mig att återupptäcka lasagnen i Toulouse. Ingen lagar lika god lasagne som hon!

Ursäkta för min lasagneurspårning. Tillbaka till soffan. Vi kollade nyss på Modern Family, det är inte lika bra som förra säsongen men några avsnitt till orkar man med ännu tror jag. Andra serier vi brukar kolla just nu (läs den här hösten) är Parenthood och The Good Wife. Jag tycker speciellt bra om Good Wife. Kort och gott handlar det om en kvinna som arbetar som advokat, för dem som inte visste.

P.S. Jag köpte ett matbord på Mio idag på lunchen! Mio är bra. Det är lite dyrare och finare än Ikea men ändå rätt överkomligt och så känns det bra att inte ha ett helgenomsvenskt Ikeahem. Dessutom finns det mitt på Sveavägen! "Mitt i smeeeten" som min f.d. kontakt på Poolia (rekryteringsfirman jag var anställd på första 6 mån) tyckte om att säga. Töntigt! Här är i alla fall vårt bord:


Såja. En pepparkaka ännu och så är det sängdags. Imorgon ska Katten och jag laga julgodis hela kvällen lång. Vi har bjudit in Johan som smakråd också så vi får se om våra godisar får godkänt! Vi har inte ännu valt ut riktigt vad vi ska laga men jag har några mumsiga idéer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar