söndag 5 december 2010

Veckoslutsmat!

Vi lagade mat hemma för ett par veckor sedan. Till förrätt blev det laxrörabröd inspirerade från Halv åtta hos mig. De är gjorda på kallrökt lax, rödlök, äpple, crème fraiche, curry och stenbitsrom. Låter som en spännande blandning eller hur? Sååå goda var de!


Till huvudrätt blev det lite mera medelhavsinspirerat. Lammfärsbullar (eller järpar som de så vackert heter) gjorda på bl.a. chili, kanel och spiskummin som serverades i en tomatsås gjord på färska och konserverade tomater och persilja, rostade rotsaker (repris från tidigare) och en morotssallad gjord på morot, yoghyrt och curry. Inte mycket grönt här inte men god var det här också! Efterrätten glömde jag tydligen att ta bild på men den bestod bara av enkla ungsäpplen med kokos och sirap under ett havretäcke som avnjöts med lite vaniljglass.


Men här är en bild på en raw äppelkaka som jag gjorde nån annan kväll!


Frukostmüsli med satsuma, pecannöt, mandel, solrosfrö, linfrö, torkade dadlar och blåbär från Malax. Det var nåt tokigt med belysningen tydligen för bilden är ju hel gul! Men det här med havremjölk, ett glas apelsinsaft och en stor kopp kaffe ger en bra start på dagen det kan jag lova!!


...här en bättre bild med lite kanel på!


P.S. Mr Advent står här och glor på mig på köksbordet, jag tror han är sur för att jag i misstag brände 5:an redan igår.

Börjar bli obekvämt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar