torsdag 6 januari 2011

Moules marinières 007, s'il vous plaît !

Godmorgon!

Jag måste tipsa om det bästa och mysigaste stället i Stockholm att äta moules alltså musslor på och det heter så mycket som Glenn Miller Café. Jag har ätit lunch där en gång för det ligger jättenära kontoret men då åt jag inga moules. Ska man göra det ska man absolut göra det här, lokalen är helt minimal och lite mörklagd med en massa tavlor på väggarna och ljus omkring en.

Till saken hör att jag faktiskt aldrig ätit musslor. Jag börjar inse att listan över saker som jag konstigt nog aldrig har gjort faktiskt är ganska lång. Jag har aldrig ätit musslor, aldrig sett en Bond (inte blev det någon i måndags heller), aldrig skidat slalom och aldrig varit på semester i Thailand. Jag tror jag är lite ute! Eller kanske egentligen just inte? Vem vet, kanske denna vår blir min omvändning till en enligt dessa mått normal människas liv som äter sina moules marinières med flottiga händer, kör 007-maraton om kvällarna och spenderar tre veckor per år på olika stränder i Thailands ölandskap? Men är detta verkligen så eftersträvansvärt? Jag läste en bra artikel igår om alla de materiella ha-begär som vi människor i västvärlden skapar för oss själva och vad som egentligen ligger bakom denna önskan om ett välinrett hem och en våldsam längtan bort till söderhaven. Egentligen har allt detta att göra med att hitta en bestående känsla av frihet och inre tillfredsställelse och det kan man inte uppnå genom nya tapeter eller att sitta och dingla med fötterna i det blåa vattnet från en katamaran i Tonga. Med detta menas nu inte att man ska sluta resa för det är ju avkopplande och äventyrligt i sig, men man ska däremot sluta förvänta sig att livet har förändrats när man kommer hem. För man kommer att komma hem igen, och det är väl där hemma som man ska vara tillfreds med sitt liv, inte bara när man seglar i Karibien. Det är därför på hemmaplan som förändringen måste ske för att denna längtan efter tillfredsställelse och meningsfullhet ska bli bestående.

Läs mera här.

Glenn Miller Café på Brunnsgatan 21. Litet och
smockfullt så bordsbeställning rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar