onsdag 31 augusti 2011

Vilt och kantareller, inte vilken tisdag som helst

Igår fick jag lust att inviga kantarellsäsongen i vårt hus så jag gjorde en sväng via Hötorget efter jobbet och köpte med mig ett halvt kilo granngula kantareller och ett halvt kilo nyplockade lingon och styrde sedan stegen hemåt mot spisen. Det var länge sen den var på kan jag säga, men jag hittade fortfarande gasknappen och stekpannan och allt vad som därtill behövdes. Det blev viltskav med kantareller, serverat med en grön sallad och rårörda lingon. Pojkarna blev helt extatiska. Och det var nog gud så gott. 






Är gästen nöjd så är värdinnan likaså. Här kommer receptet om ni har lust att prova.


Det här behöver du

2 pkt renskav, fryst, eller älg
1 gul lök
0,5 msk rapsolja
1,5 msk smör
2 msk messmör (detta hoppade jag över)
1 dl crème fraiche
2 dl vatten
2 tsk kinesisk soja
1 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
200 g gula kantareller

1. Finhacka löken, stek upp renskaven i smör och olja så att den får färg, tillsätt sedan löken och låt fräsa i dryga två minuter. Tillsätt messmör, crème fraiche och vatten och låt koka ihop ca tre minuter. Smaka av med soja, salt och peppar.

2. Ansa kantarellerna och skär dem i mindre bitar om det behövs. Stek den i en msk smör tills svampen har svettats klart. Häll över renskaven och servera med sallad och lingon! Jag blandade mina lingon med lite kanel och råsocker. Smaklig måltid.

från alltommat

2 kommentarer:

  1. Mmm. Jo, jag har lust att prova! Jag älskar svamp. Och vilt. Mycket bra matlagninstips. Nu har jag ju flera av dina idéer som jag måste testa. Zuccinipasta och så det här :) Va bra!

    SvaraRadera
  2. Roligt att kunna inspirera! :-)

    SvaraRadera