söndag 9 oktober 2011

Ett litet frö

Frukostföreläsningen igår var jätteintressant! Även om jag redan hade koll på mycket av det som Blueberrytjejen pratade om känns det bra att få saker och ting gällande kost och hälsa bekräftade från andra håll också och så fick jag dessutom några nya tips med mig hem. Visste ni till exempel att man ska undvika att dricka någonting till maten, eftersom det då blir svårare för kroppen att komma åt näringen i den mat vi just ätit för att den bara ligger och guppar i mjölk eller vatten? På Blueberry är dom förresten absolut inte 100 % raw, utan mera 100 % medvetna. Allt vi stoppar i oss ska vara resultatet av ett medvetet val du gör för dig själv - oberoende om du just den här gången väljer något ekologiskt, närproducerat, mjölkfritt alternativ till det "normala" utbudet i mataffärerna. Ibland kanske det inte finns den perfekta rena, naturliga produkten och då måste man helt enkelt nöja sig med det nästbästa alternativet. Genom att göra ett medvetet val.

Man talar också mycket om näringstäthet. Ordet är väl ganska beskrivande i sig, men poängen är i alla fall att man ska äta mat med så mycket näring i som möjligt för att inte få i sig så mycket tom energi som kroppen inte kan bygga vidare på. I synnerhet i dagens stillasittande liv med datorarbete och fjärrkontroll till TV:n och you name it är detta otroligt viktigt eftersom vi faktiskt inte behöver äta lika mycket som om vi skulle röra på oss mer - och då känns det ju vettigt att få i sig mycket näring i minsta möjliga mängd. För vi äter för mycket. Det är bara så.

Det talades mycket om immunförsvar också eftersom hösten med alla röda och rinnande näsor börjar vara här nu. Visste ni att 80 % av vårt immunförsvar sitter i magen? Därför är det viktigt att tänka på vad man sätter i sig och också på att magen mår bra, så att den kan göra sitt jobb och rensa ut de skadliga ämnena vi får i oss via vår kost. 

På min sallad nedan har jag lagt en klick sockerfri aprikossylt som jag köpte efter föreläsningen. Den är kokad, inte raw, men fri från tillsatser och onödigt processande. Så som jag ville ha det just idag!


Min lunch igår bestod av grönsallad, avokado, gurka, fikon, valnötter, groddar och granatäppelkärnor. Dressingen är en blandning av pumpafrön, linfröolja, avokado, gul paprika, vatten, tamari och salt.

Nu är det ju inte meningen att man ska få sådan ångest över sin nuvarande kost och livsstil att en förändring på den här fronten känns så stor och omvälvande att man helst helt och hållet bara låter bli. Jag försöker snarare göra det här till en spännande resa mot någonting bättre. Man måste ju börja smått, plantera ett litet frö någonstans, och sedan så småningom ta ett steg till när man känner för det. För mig är det här bara roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar