onsdag 19 oktober 2011

Om att pigga upp vilken mörk höstmåndag som helst

På måndag var mamma här på blixtvisit. Jag bjöd på en vitkålssallad med varma vinterkryddor och blåbär och timjan och vi tittade på franska favoritfilmen om Edith Piaf tills vi blev så trötta att vi var tvungna att knäppa av. Måndagen var också den dagen då jag var vansinnigt trött. Men inget jämfört med idag dock - jag var på världens tyngsta cyclingpass igår kväll och jag har lidit av det hela dagen känns det som. Jag stannade till och med hemma från yogan ikväll. Men jag har istället siktat mig in på ett yogapass på fredag kl 17.00 - vilken start på helgen det ska bli! På fredag vankas nämligen myskväll med superfoodpizza. Ni läste rätt. Rapport följer i efterhand!



Jag wokade 400 g vitkål i kokosolja i ca 7 minuter, tillsatte ett hackat äpple, en ask mangoldsallad, en tsk kanel och färsk stött kardemumma, 1 dl några minuter kokat vildris och 2 msk pumpafrön, som jag sedan lade upp på ett fat och toppade med lite rucola, en handfull valnötter, 3 msk frysta tinade blåbär och några timjankvistar.

Höstnjutning! Denna smakade ännu bättre nästa dag dessutom. Jag tror att många kålrätter gör det då de får stå sig lite. Här hade kålen ju med hjälp av vildriset dessutom rejält tuggmotstånd, en riktig jawcersizer! Inte helt raw, men fullt med näringsrika ingredienser och superfoods.

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Sallad ser alltid så fint ut då man lägger upp den så där på fat :) Men kanel i salladen? Är det faktiskt gott? Annars tycker jag receptet låter riktigt lockande :) Hur är det förresten med kött och raw-food? Får man äta sånt alls?

    SvaraRadera
  2. Det passade riktigt bra med lite varma kryddor i den varma salladen! Det här är ju förresten inte rawfood. Jag wokade ingredienserna. Men high energy food istället, inspirerat av min nya bok från Blueberry Lifestyle. Mumm mumm!

    Och nej kött går inte riktigt för sig inom rawfood, här avstår man totalt från det animaliska eftersom det anses försura kroppen, lämna slaggprodukter efter sig som är svåra att rensa ut och för att kroppen mycket lättare tar upp näring ur vegetabiliska källor. Men jag äter ju kött emellanåt - om jag får välja enbart fågel och fisk då, för det är bättre än rött. Och här är det ju precis som att sluta äta godis - har man varit utan en tid så tappar man suget. Och känner sig bättre!

    SvaraRadera