söndag 23 oktober 2011

Världsbästa frukostkakor och hallonsmoothie

Söndagar är ju till för lyxfrukostar så idag slog jag till stort och struntade i allt vad raw food heter och började morgonen med att baka en sats stormgoda breakfast cookies fulla med näringsspäckade ingredienser. Lite småsöta, men ack så goda. Fulla med nötter, kokos, torkad frukt och bär och lite höstvarma kryddor och mycket mer. Se här.


Här har vi mina godingar innan de åkte in i ugnen. Det här måste förresten vara den godaste smeten jag någonsin smakat!



De serverades här med en hallonsmoothie och det godaste finska morgonkaffet! Jag dricker bara kaffe på helgerna nuförtiden så det känns extra lyxigt varje gång man får en stor kopp svart morgonguld framför sig.


Sunday breakfast cookies

5 msk kokosolja (obs inte kokosfett från matbutiken, det är inte alls samma nyttiga fett och inte lika gott heller)
2 äggvitor
1/2 tsk naturligt vaniljpulver
3 msk vatten
2 dl nakenhavre (flingor)
5 msk riven kokos
1/2 dl dinkelmjöl
2 nypor havssalt
1 tsk bakpulver
1 dl blandade bär, jag hade torkade tranbär och gula russin
1 dl blandad hackad och torkad frukt, jag använde aprikos (den mörka sorten) och dadlar
2 dl hackade nötter, jag använde hasselnötter och mandel
1 tsk kryddblandning av kardemumma, ingefära och kanel (jag är en kanelgalning så det blev lite extra av det)
3 msk flytande honung

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna.Vispa sedan ihop äggvita, kokosolja, honung och vatten och rör försiktigt ihop med de torra ingredienserna. Klicka ut små högar av smeten på ett bakplåtspapper smort med kokosolja och baka i 10-15 minuter tills kakorna har fått lite fin färg. De ska fortfarande vara lite sega.

Hallonsmoothie

1 banan
2 dl frysta hallon
3 dl havreyoghurt
1 msk hampafrön
2 tsk linfrön
några stänk vaniljpulver
lite äkta lönnsirap

Mixa och häll upp. Njut av den begynnande dagen! Allt från Food for Thought av Blueberry (fast hallonsmoothien har jag modifierat lite själv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar