fredag 23 december 2011

God jul i stugan

Nu har julledigheten äntligen tagit vid! Jag sitter i julestugan med ljus och brasa och julmusik runt omkring mig och njuter av att allt äntligen är packat och klappat och klart. Det känns som om en liten sten har fallit från mitt hjärta. Den här veckan har verkligen varit full och sista minuten-handel, bakande och jobb. Och jag som alltid har sådan packningsångest blir alltid lika glad när jag väl kommit iväg hemifrån. Hurra!

Här kommer lite julgodisbak i raw food-stil som jag har mixat ihop under den senaste månaden. Förvisso har jag lagat tusen fler sorters "vanligt" godis (sedvanliga presenter och släktingar och bekanta) med socker och grädde och smör i men dessa nedan är mina favoriter. Så gott. Inte bara för smaklökarna, utan för hela dig.

För recept, se längst ner.


Först ute var dessa lakritstryfflar rullade i kakaokross (krossade, orostade kakaobönor).




Till näst var det hallontryfflar. Såå otroligt goda, dessa är absolut en favorit.



Slutligen raw pepparkakor. De här smakar som pepparkaksdeg, men godare. Fräschare. Man kan trycka ut dem med pepparkaksformar som jag har gjort här, eller göra bollar som man rullar i kokos (som på bilden längst ner). Jag älskar alla julkryddor så dessa är verkligen en höjdare.



Lakritstryffel

1,5 dl pecannötter
4-6 mjuka dadlar
1 msk kokosolja
1/2 dl kokosflingor
1 tsk carobpulver
2 tsk honung
1 msk lakritspulver (hittas till exempel på hälsokost)
en nypa vaniljpulver
kakaokross att rulla bollarna i

Mixa nötterna och de torra ingredienserna till ett mjöl, tillsätt sedan dadlar, kokosolja och honung. Forma till bollar och rulla i kakaokross. Ställ kallt. Jag brukar ofta pröva mig fram med proportionerna så lek lite du med tills du är nöjd. Jag fick till exempel sätta till en hel del lakritspulver innan jag blev nöjd.

Hallontryffel

2 dl naturella cashewnötter
1/2 dl rå kakao
1 msk jordgubbspulver (eller annat valfritt bärpulver)
2 krm vaniljpulver
8 mjuka dadlar
30 g kallpressat kakaosmör + 1 msk kokosolja (jag hade inget kakaosmör så jag använde bara kokosolja)
1 msk agavesirap
1/2 dl tinade frysta hallon

Smält kakaosmör och kokosolja i ett vattenbad. Se upp så att det inte blir för varmt! Mixa nötterna till ett fint mjöl i matberedaren. Tillsätt kakao, bär- och vaniljpulver och dadlar och mixa till en jämn massa, följt av kakaosmör, kokosolja och agave. Blanda sist hastigt i de tinade frysta hallonen - det ska inte bli alltför jämnblandat, det blir godast om med lite större hallonbitar här och där i tryfflarna. Tryck ut smeten i en form och låt stå kallt tills den blir fast. Ta sedan ut den, skär i fina rutor och pudra över mera bärpulver.

Raw pepparkakor

1,5 dl naturella cashewnötter
1 dl mandlar
1/2 dl riven kokos
5 dadlar
ca 8-10 torkade katrinplommon (ekologiska osvavlade, då är de utan konserveringsmedel)
1 msk pepparkakskrydda (2 delar kanel, 2 delar ingefära, 1 del nejlika och 1 del kardemumma)
1 krm havssalt
2 tsk honung

Mixa nötter, kokos och kryddor till ett fint mjöl. Tillsätt torkad frukt och honung och mixa till en jämn massa som är lätt att trycka ut på en skärbräda. Välj om du vill trycka ut med pepparkaksformar eller forma bollar som rullas i riven kokos.

God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar