onsdag 23 november 2011

Raw lasagne samt nötfritt alternativ för den som önskar

I tisdags kväll vankades riktigt hemmakväll och vad hör hemma på matbordet då om inte en riktigt ordentlig lasagne! Men nu hajar ni allt till om ni känner mig för inte äter vi väl lasagne på den här bloggen? Just det - nu begav det sig nämligen så att husmor raw tyckte att det var dags att avsmaka en ny raw lasagne. Jag har ju gjort en ett par gånger tidigare som är hur god som helst, men nu kände jag för någonting nytt så jag googlade runt lite och pusslade till sist ihop några nyfunna recept med mitt gamla goda från boken Raw food på svenska. Den här blev om möjligt ännu tusen gånger godare. Här kommer det.

Lasagnen består av skivad zucchini (föreställande lasagneplattor), skivad tomat, skivade marinerade champinjoner, avokado i klyftor, en makalös spenat-valnöts-basilikapesto, en utsökt marinarasås på soltorkade tomater och blandade italienska örtkryddor, en spännande cashewostkräm och en fyllig nötröra att toppa till det hela med. Mer detaljerat recept följer längst ner.






Ingredienser

1 medelstor zucchini, skivad tunt på längden med hjälp av ex osthyvel
1 tomat, tunt skivad
4 skivade skogschampinjoner, marinerade i tamari och olivolja i 10 minuter
1 avokado, i klyftor
marinarasås
spenatpesto
cashewost
valnötsröra

Marinarasås
1 dl soltorkade tomater (eller ännu lite mera om du tycker lika mycket om det som jag)
1/2 färsk tomat
2 torkade dadlar
1 msk olivolja
1 tsk italienska kryddor (timjan, rosmarin, oregano, basilika...)
några färska basilikablad
saften från en pressad citronklyfta
vitlök och salt (gärna himalaya) enligt smak och tycke (jag lägger i en liten liten bit)
vatten för att späda ut vid behov

Spenatvalnötsbasilikapesto
tre stora nävar färsk, sköljd spenat
1 kruka basilika
2 msk olivolja
saften från en pressad citronklyfta
en handfull valnötskärnor, gärna blötlagda i några timmar
en nypa himalayasalt
vitlök enligt smak

Cashewost
1 dl naturella cashewnötter, gärna blötlagda i några timmar
saften från en liten pressad citronklyfta
himalayasalt och svartpeppar
vitlök enligt smak

Valnötsröra
2 dl valnötter, blötlagda några timmar innan
1-2 tsk örtkryddor (timjan, rosmarin, basilika)
2 tsk nama shoyu
himalayasalt och peppar att smaka av med

Mixa de olika såserna var för sig. Rada sedan upp en snygg portion med jämna lager av grönsaker och såser. Dekorera med basilika eller spenat. Servera, varsågod!

För en nötfri variant går det bra att lämna bort nötterna i spenatpeston (jag har gjort den utan nötter i mina tidigare recept) och hoppa över cashewosten och valnötsröran på slutet. De ingick faktiskt inte heller i min första lasagne och det blev hur gott som helst ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar